Tworzenie klimatu współpracy i zaufania w pracy z młodzieżą
Mariusz Budzyński
Ostatnie lata przyniosły w polskiej szkole trudne doświadczania wzrostu poziomu agresji obserwowane w relacjach między uczniami od dawna, a obecnie w relacjach uczeń nauczyciel. Dlaczego?
Szkoła eksperymentalna na miarę lat 20 XXI wieku – Liceum ALA we Wrocławiu
Wojciech Puławski
Liceum eksperymentalne – czego żywym przykładem jest ALA – pokazuje, że szkolna codzienność może być przestrzenią dialogu, wolności i odpowiedzialności. Jeśli więc szukamy odpowiedzi na pytanie, jak wychować pokolenie kreatywnych, odpowiedzialnych i spełnionych dorosłych, warto przyjrzeć się bliżej właśnie takiej edukacji – bo eksperyment, który trwa już trzy dekady, najdobitniej dowodzi, że działa.
System edukacyjny szkół ALA alternatywą dla krytycznych i kontestujących licealistów – z doświadczeń praktyki szkolnej
Mariusz Budzyński
Liceum Ogólnokształcące i Liceum Sztuk Plastycznych „ALA” Autorskie Licea Artystyczne są wynikiem poszukiwań formy – kształtu szkoły, która przybliży ją starożytnemu – greckiemu pojęciu „schole” – „odpoczynek duchowy, polegający na przebywaniu wśród ludzi, którzy wzajemnie są sobie życzliwi, na wspólnym poszukiwaniu prawdy, dzieleniu się nią oraz radowaniu się z jej znalezienia.”
Szkoła wobec alternatywy twórczej edukacji
Na podstawie wybranych wątków koncepcji oraz jej praktycznej realizacji wAutorskich Liceach Artystycznych we Wrocławiu
prof. Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Autorskie Licea Artystyczne (ALA), prowadzone we Wrocławiu przez Towarzystwo Edukacji Otwartej są zespołem dwóch szkół – Liceum Artystycznego oraz Liceum Ogólnokształcącego. Obie powstały w odpowiedzi na autentyczne zapotrzebowanie społeczne, związane z obecnością wśród klientów usług edukacyjnych na poziomie szkoły średniej młodych ludzi o zainteresowaniach artystycznych, postawach twórczych, otwartych umysłach i dużej potrzebie niezależności.